• Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, gaat alle met kunstmatige intelligentie (AI) gemaakte beelden of audio speciale labels geven.
  • Er komt een aparte waarschuwing voor digitaal aangepaste plaatjes, video’s of geluidsfragmenten waarbij het risico op misleiding extra groot is.
  • Met belangrijke verkiezingen in de Verenigde Staten en de Europese Unie in aantocht zijn er veel zorgen over de verspreiding van nepnieuws via sociale media.
  • Lees ook: Apple denkt met nieuw AI-model dat context beter begrijpt, slag te kunnen slaan in strijd met ChatGPT

Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, gaat alle met kunstmatige intelligentie (AI) gemaakte beelden of audio speciale labels geven. Tegelijkertijd verwijdert het socialemediaconcern minder vaak gemanipuleerde beelden of geluidsfragmenten dan voorheen. In plaats daarvan moeten extra waarschuwingen bij dit soort posts voorkomen dat gebruikers worden misleid.

Het socialemediaconcern neemt die beslissingen na aanbevelingen van de raad die toezicht houdt op het moderatiebeleid op Facebook en Instagram. Die vond dat Meta zich bij het bestrijden van misleidende posts te veel blindstaarde op ‘deepfakes’, oftewel video’s die met hulp van AI mensen dingen lieten doen die ze in werkelijkheid nooit hadden gedaan. Audiofragmenten of foto’s waarmee geknoeid is, bleven daardoor ongemoeid.

Speciaal label voor door AI gemaakt beeld bij Facebook en Instagram

Nu heeft Meta besloten om vanaf mei alle met AI gemaakte of bewerkte posts een speciaal label te geven. Daarvoor maakt het internetbedrijf gebruik van de watermerken die enkele grote aanbieders van AI-tools toevoegen aan de creaties van hun gebruikers. Er komt een aparte waarschuwing voor digitaal aangepaste plaatjes, video’s of geluidsfragmenten waarbij het risico op misleiding extra groot is.

De toezichtsraad adviseerde ook om minder snel gemanipuleerde beelden van Facebook of Instagram te verwijderen. Daarmee zou Meta namelijk de vrijheid van meningsuiting kunnen beperken. Het socialemediabedrijf gaat daar in mee en laat AI-beelden vanaf juli staan zolang ze geen andere regels overtreden. Maar kunstmatige berichten die bijvoorbeeld intimiderend zijn of oproepen tot geweld blijven verboden.

Met belangrijke verkiezingen in de Verenigde Staten en de Europese Unie in aantocht zijn er veel zorgen over de verspreiding van nepnieuws via sociale media. Met hulp van geavanceerde AI-programma's is het veel gemakkelijker geworden om bijvoorbeeld nepvideo's realistisch te laten lijken. In de Europese Unie kunnen grote techbedrijven ook boetes krijgen als ze te weinig doen tegen de verspreiding van nepnieuws.

LEES OOK: Deze AI-startup gaat de strijd aan met OpenAI met een naar eigen zeggen sneller en goedkoper AI-model: concurrentie neemt toe